Pas aangekomen in Wevelgem? Welkom! Om je wegwijs te maken in de administratieve procedures die je moet volgen, hebben we voor jou een stappenplan uitgewerkt.
- We registreren jouw adres. Het is belangrijk dat je bij elke verhuis, je adres aan de gemeente meedeelt. Enkel zo kan je de officiële brieven van de overheid op het juiste adres ontvangen.
- We geven je (meer info over) verblijfsdocumenten.
- Je krijgt een aankomstverklaring van de gemeente (een bijlage 3). Met dit document kan je gedurende 90 dagen rechtmatig in België verblijven. Hieraan zijn géén sociale rechten verbonden.
- Het is belangrijk dat je ook tijdelijke bescherming aanvraagt. Dit moet in Brussel gebeuren, ga naar stap 2.
- Ben je al naar het registratiekantoor in Brussel geweest, ga dan naar stap 3.
- Welke documenten moet je meebrengen?
- Een bewijs van identiteit zoals een (biometrisch) paspoort of een nationale identiteitskaart, een rijbewijs, een akte van de burgerlijke stand.
!! Heb je deze documenten niet bij, dan moet je je eerst wenden tot de Oekraïense ambassade in Brussel. - Een recente pasfoto voor de aankomstverklaring
- Een bewijs van identiteit zoals een (biometrisch) paspoort of een nationale identiteitskaart, een rijbewijs, een akte van de burgerlijke stand.
- Ga naar het registratiekantoor in Brussel, Victor Hortaplein 40.
- Neem je identiteitspapieren mee.
- Iedereen moet zich persoonlijk melden (ook minderjarige kinderen).
Om lange wachttijden te vermijden kan je een afspraak maken in het registratiekantoor.
Maak hier een afspraak in het registratiecentrum
Indien je vingerafdrukken niet werden afgenomen tijdens de registratie, zal je later door dienst Vreemdelingenzaken (DVZ) worden uitgenodigd om je biometrie (foto + vingerafdrukken) op te nemen in de Pachecolaan 44 te 1000 Brussel. Daarna zal je onmiddellijk het attest tijdelijke bescherming krijgen. Als je het attest van tijdelijk bescherming hebt, ga dan naar stap 3.
Werden je vingerafdrukken wel afgenomen tijdens de registratie, ga dan naar stap 3.
- Wanneer je het attest tijdelijke bescherming hebt gekregen of wanneer je in het bezit bent van het emailbericht van DVZ, dan kunnen we bij de gemeente je verblijfsprocedure opstarten.
- Welke documenten moet je meebrengen?
- Een bewijs van identiteit
- Het attest tijdelijke bescherming of het emailbericht van DVZ
- Een recente pasfoto
- Ben je enkel in het bezit van het emailbericht van DVZ?
De gemeente zal in dit geval zelf contact opnemen met DVZ om het attest van tijdelijke bescherming op te vragen. We nodigen je uit wanneer we het attest van tijdelijke bescherming ontvangen hebben.
- Ben je in het bezit van een attest van tijdelijke bescherming?
De gemeente geeft je in afwachting van de verblijfsvergunning (A-kaart) een tijdelijk verblijfsdocument (een bijlage 15). De gemeente zal ook aan de wijkagent vragen om een woonstcontrole uit te voeren. Na een positieve woonstcontrole zal je uitgenodigd worden om je verblijfsvergunning (A-kaart) aan te vragen. Ga naar stap 4.
- We nemen nog eens je vingerafdrukken en vragen daarna je verblijfsvergunning aan. Dit is verplicht vanaf de leeftijd van twaalf jaar. Kinderen jonger dan 12 jaar kunnen een identiteitsbewijs voor kinderen krijgen.
- Welke documenten moet je meebrengen?
- Een bewijs van identiteit
- Bijlage 15
- Een recente pasfoto
- 20 euro voor de aanmaak van de verblijfsvergunning (of 18 euro indien je jonger bent dan 18 jaar)
- Enkele weken nadat je je verblijfsvergunning hebt aangevraagd, ontvang je per post de pin- en pukcode van je kaart. Als je de codes ontvangen hebt, betekent dit dat je verblijfsvergunning klaar ligt om af te halen. Ga naar stap 5.
- Na het nemen van je vingerafdrukken, kunnen we je verblijfsvergunning activeren en meegeven. Deze verblijfsvergunning (A-kaart) geeft je een recht op verblijf tot 4 maart 2023. Daarna kan je je verblijfsvergunning verlengen.
- Welke documenten moet je meebrengen?
- De pin -en pukcode
- Bijlage 15
> Heb je nog geen statuut tijdelijke bescherming en heb je medische kosten, richt je hiervoor tot het sociaal huis.
- Sociaal Huis: Deken Jonckheerestraat 9, 8560 Wevelgem | 056 43 55 00 | sociaalhuis@wevelgem.be
> Eénmaal je het statuut tijdelijke bescherming hebt gekregen, heb je recht op:
- Aansluiting bij een ziekenfonds. Op die manier kunnen je medische kosten terugbetaald worden.
- Gratis bij HZIV (www.caami-hziv.fgov.be/nl/kantoor/hziv-kortrijk)
- Lidgeld te betalen bij de mutualiteiten
- Een minimuminkomen of equivalent leefloon. Het bedrag hiervan is afhankelijk van uw situatie. Hierbij kunnen ook andere sociale voordelen geopend worden zoals korting op een busabonnement, sociaal telefoontarief,...
- Sociaal Huis: Deken Jonckheerestraat 9, 8560 Wevelgem | 056 43 55 00 | sociaalhuis@wevelgem.be
- Groeipakket (kinderbijslag)
- Begeleiding naar werk via de VDAB. De VDAB helpt je in het zoeken naar werk, opleiding of bijscholing.
- Je kan bij een bank een rekening openen.
- Je kan Nederlands leren en/of een inburgeringstraject volgen. Een trajectbegeleider ondersteunt je tijdens het volledige traject waarbij je o.a. een cursus Nederlands volgt, bijleert over het leven in België, naar een sociaal netwerk wordt geleid, en wordt doorverwezen naar de VDAB voor de zoektocht naar werk.
- Je kan goedkoop meubels, huisraad en kledij kopen in de Kringloopwinkel in Wevelgem, Kortrijk of Menen
Vragen?
- Sociaal Huis: Deken Jonckheerestraat 9, 8560 Wevelgem | 056 43 55 00 | sociaalhuis@wevelgem.be
Afspraak maken met dienst Burgerzaken in Wevelgem?
- 📞 056 43 34 00
- ✉ vz@wevelgem.be
- 💻 www.wevelgem.be/nieuwkomer-wevelgem
- ❗ Verhuis je naar een andere stad of gemeente? Dan zal de dienst Burgerzaken in Wevelgem niet langer verantwoordelijk zijn voor jouw dossier. Je zal contact moeten opnemen met het gemeentebestuur van de je nieuwe woonplaats.
Verblijfsmogelijkheden in Oekraïens
Verblijfsmogelijkheden in Russisch
Nuttige info:
www.dofi.ibz.be/nl/themes/oekraine
www.info-ukraine.be/nl/ondersteuning-belgie