Infrastructuur en mobiliteit

Als we maatregelen nemen op het vlak van mobiliteit proberen we zo veel mogelijk het STOP-principe te volgen: eerst stappers, dan trappers, openbaar vervoer en personenwagens. 


 


 

Aanvullende verkeersreglementen

Recent zijn heel wat wegen buiten de bebouwde kom van een snelheidsregime van 70 km/u naar 50 km/u gegaan. We begrijpen dat deze aanpassing vragen oproept, en daarom willen we graag verduidelijken waarom deze keuze is gemaakt.

De snelheidsverlaging geldt voor wegen die aan minstens één van de volgende criteria voldoen:

  •  Er rijden veel fietsers, maar er zijn geen vrijliggende fietspaden. Dit zijn bijvoorbeeld routes die deel uitmaken van het bovenlokaal functioneel fietsroutenetwerk, recreatieve fietsroutes of het toeristisch fietsroutenetwerk van Westtoer.
  • De weg ligt in een dichtbebouwde omgeving met veel bewoning.

Door de snelheid te verlagen, maken we deze (vaak smalle) straten veiliger en aangenamer voor zowel fietsers als buurtbewoners. Veiligheid en leefbaarheid staan hierbij centraal.