Openbaar vervoer

In Wevelgem kan je gemakkelijk gebruik maken van het openbaar vervoer. Er zijn zowel bus- als treinverbindingen. 

  • Trein |  Het station bevindt zich in de Stationstraat (zijstraat Lode de Boningestraat). De lijn  Kortrijk - Ieper - Poperinge houdt er halt.
  • Bus | Om van Wevelgem naar Gullegem te reizen en omgekeerd, maakt je als reiziger gebruik van lijn 82 en lijn 42.  Deze lijnen geven aansluiting in Moorsele Standbeeld.  Inwoners van Wevelgem die niet op het traject van lijn 82 wonen, kunnen met lijn 40 tot Wevelgem-Centrum rijden. Ook daar is er aansluiting met de bus naar Moorsele.

Nieuw kern- en aanvullend net van De Lijn

Vanaf 6 januari 2024 gaat het nieuw kern- en aanvullend net van De Lijn in voege. De Lijn gaat de verschillende lijnen bundelen op centrale assen. Op deze manier kan De Lijn het aanbod (de frequentie) op deze centrale assen verhogen. Hieronder worden de wijzigingen uiteen gedaan.

Huidig aanbod

Momenteel beschikt de gemeente over volgende lijnbussen:

  • Lijn 40 Menen – Wevelgem – Kortrijk
    • Weekdag: 30 min frequentie
    • Zaterdag: 60 min frequentie
    • Zondag: 60 min frequentie
  • Lijn 42 Kortrijk – Gullegem – Moorsele (-Dadizele – Menen)
    • Weekdag: 60/120 min frequentie
    • Zaterdag: 120 min frequentie
    • Zondag: 4 ritten
  • Lijn 61 Kortrijk – Gullegem- Izegem – Ardooie
    • Weekdag: 7 ritten/dag
    • Zaterdag: 2 ritten/dag
    • Zondag: 2 ritten/dag
  • Lijn 62 Kortrijk – Sint-Eloois-Winkel – Roeselare
    • Weekdag: 7 ritten/dag
    • Zaterdag: 2 ritten/dag
    • Zondag: /
  • Lijn 82 Moorsele – Wevelgem – Lauwe – Kortrijk
    • Weekdag: 60 min frequentie
    • Zaterdag: 120 min frequentie
    • Zondag: 4 ritten
Nieuw aanbod

Het nieuw vervoersnet maakt plaats voor volgend vervoersnet:

  • Lijn 40 Kortrijk – Bissegem – Wevelgem – Menen (blijft bestaan)
  • Lijn 50a en 50b Kortrijk – Moorsele – Ledegem – Wevelgem

    Segment Kortrijk naar Moorsele:

    De lijnen 50a en 50b volgen vanaf Kortrijk Station hetzelfde trajet tot Moorsele Standbeeld. Beide lijnen rijden ook via Heule en Gullegem. Beide lijnen rijden elk om het uur, waarbij hun gemeenschappelijk traject tot Moorsele zorgt voor een gecadanseerde 30'-frequentie tussen Heule en Moorsele. Vanaf Heule is er in combinatie met de stadslijn 5 van Kortrijk zelf een bus elk kwartier richting Kortrijk Station.


    Vanaf Moorsele Standbeeld volgen de lijnen 50a en 50b elk een ander traject, waarbij de lijn 50a verder doorrijdt tot Ledegem de 50b verder rijdt tot Wevelgem. 

    Er zal vanaf 6 januari 2024 een avondaanbod voorzien worden van Kortrijk tot Moorsele, waarbij op weekdagen en zondag tot 23u zal gereden worden en op vrijdag en zaterdag zelfs tot middernacht.
  • Lijn 61 Kortrijk- Heule-Gullegem-Sint-Eloois-Winkel-Lendelede-Izegem-Ardooie verandert vanaf 6 januari 2024 van lijnnummer en wordt lijn 502. 
  • De vaste scholierenroute tussen Gullegem en Menen krijgt het lijnnummer 510. 

    Gullegem (7u28) – Moorsele (7u33) – Wevelgem (7u40) – Menen (7u50)

    Menen (17u11) – Wevelgem (17u31) – Moorsele (17u38) - Gullegem (17u44)

    Op woensdagmiddag zal er ook een rit voorzien worden: Menen (12u12) - Wevelgem (12u27) - Moorsele (12u34) - Gullegem (12u40)
Flexvervoer

Vanaf 6 januari 2024 rolt De Lijn het nieuwe flexvervoer uit. Dat zal op heel wat plaatsen de gekende belbusjes vervangen. Ook wordt het aanbod gevoelig uitgebreid. Zo wordt de deelgemeente Moorsele vanaf 6 januari 2024 aangedaan door het flexvervoer. Een rit boeken kan via: https://hoppin.be/nl/ 

Conclusie
  • Lijn 40 behoudt een 30’-frequentie tussen Kortrijk, Wevelgem en Menen. Op zaterdag wordt de frequentie verhoogd. De avondbediening wordt uitgebreid.
  • De bundel van de lijnen 50a en 50b zorgt ervoor dat er om het halfuur een bus tussen Kortrijk en Moorsele. Tenslotte biedt lijn 50a nog een 60’-frequentie voor reizigers van Moorsele naar Ledegem en lijn 50b voor reizigers van Moorsele naar Wevelgem. Op die manier worden de verbindingen tussen Kortrijk en Gullegem/Moorsele sterk opgewaardeerd en ontstaat er ook een frequente verbinding tussen Wevelgem en Moorsele/Gullegem. Tussen Kortrijk en Moorsele wordt er eveneens in een uitgebreider avondaanbod voorzien.
  • De rechtstreekse link naar Lauwe valt weg in het nieuwe netwerk.
  • Met lijn 502 is er een functionele lijn voor het opvangen van de woon-schoolverplaatsingen van en naar Kortrijk.

Decreet Basisbereikbaarheid

Op 3 april 2019 keurde de Vlaamse Regering het decreet basisbereikbaarheid goed. Het goedkeuren van dit decreet betekende de start van het hervormen van het huidige openbaarvervoernet (OV-net). 

In de loop van 2019 keurde de vervoerregioraad Kortrijk enkele basisprincipes goed voor dit nieuw OV-net:

  • Verplaatsingsnoden als vertrekpunt: 

    Samen met de lokale besturen en hun inwoners onderzoeken we wat de werkelijke verplaatsingsnoden zijn en hoe we het aanbod van de verschillende vervoersvormen (openbaar vervoer, deelauto’s en -fietsen, etc.) binnen de budgettaire mogelijkheden zo goed mogelijk kunnen organiseren.
  • Combineren van verschillende vervoersmiddelen: 

    De Vlaamse overheid wil het openbaar vervoer maximaal concentreren op de belangrijke verkeersassen in elke regio. Dit systeem kan alleen goed functioneren als de reiziger makkelijk de overstap kan maken van het ene naar het andere vervoersmiddel.
  • Een gelaagd netwerk van vervoersmogelijkheden: 

    We onderzoeken hoe het openbaar vervoer, het wegennet, de fietsenroutes en de waterwegen kunnen samenvlechten tot een overzichtelijk gelaagd netwerk.
  • Een regionale aanpak: 

    Mobiliteit overstijgt gemeentegrenzen. De 300 Vlaamse gemeenten worden samengebracht in15 vervoerregio’s. Elke regio wordt aangestuurd door een vervoerregioraad die instaat voor de opmaak en het uitrollen van een eigen regionaal mobiliteitsplan.
  • Vlotte doorstroming mogelijk maken: 

    Nadenken over mobiliteit gaat ook over het vastleggen van de ‘geschikte’ locaties voor bedrijven, woningen, ect... Maar ook over het aanbod van wegen en andere verkeersinfrastructuren en de inrichting ervan. Zorgen voor een betere doorstroming voor de auto, de bus, de tram en de fiets is de opdracht.
  • Inzetten op duurzame vervoersmiddelen: 

    Een toekomstgericht mobiliteitsbeleid zet maximaal in op duurzame vervoersmiddelen. De opmaak van de regionale mobiliteitsplannen is de kans bij uistek om dezeomslag te realiseren.
  • Inzetten op innovatie: 

    Ook de informatie- en communicatietechnologie kunnen worden ingezet om verplaatsingenveiliger, efficiënter en milieuvriendelijker te maken.
  • Verkeersveiligheid aanpakken: 

    In functie van verkeersveiligheid wordt er actiever ingezet op een goede mix van kordate handhaving, investeringen in de infrastructuur en verkeerseducatie.

Tegen de zomer 2020 dient het nieuwe OV-net klaar te zijn. 

Op lange termijn zal het OV-net streven naar volgende principes: 

uitleg basisbereikbaarheid