Vanaf 11 mei mogen alle winkels opnieuw opnemen daarbij moet je wel rekening houden met de volgende voorwaarden:
- Max. 1 klant per 10 m² toegelaten, voor max. 30 minuten.
- Klanten moeten alleen winkelen; kinderen jonger dan 18 en mensen die hulp nodig hebben, mogen uiteraard wel worden begeleid.;
- Er moet voorrang gegeven worden aan mensen ouder dan 65, aan mensen die minder mobiel zijn en aan het verzorgend personeel.
- Het dragen van een mondmasker wordt sterk aangeraden;
- Steeds rekening houden met de veiligheidsafstand van 1,5 meter,
- Voor de werknemers moet een veilige werkomgeving worden gegarandeerd.
- Je bent verplicht op middelen ter beschikking te stellen voor zowel personeel als klanten, om de handen te kunnen ontsmetten;
- Het plaatsen van koopwaren, stoepborden, vlaggen of andere obstakels op het openbaar domein is niet toegelaten.
Hoe pas je dit toe in de praktijk?
Enkele tips:
- Maak afspraken zichtbaar buiten en in de winkel, o.m. over het maximum aantal klanten dat tegelijk binnen mag zijn of over het gebruik van de toiletten.
- Laat maximaal 1 klant per 10 m² toegankelijke vloeroppervlakte toe.
- Uitzondering: Indien de voor de klant toegankelijke vloeroppervlakte kleiner is dan 20 m², mogen max. 2 klanten de winkel betreden, zolang een afstand van 1,5 meter tussen de klanten kan gewaarborgd worden.
- Klanten moeten binnen en buiten de vestiging de afstand van 1,5 meter makkelijk kunnen bewaren. Voorzie waar mogelijk vloermarkeringen, linten, fysieke barrières of een te volgen loopcircuit.
- Bij niet-automatische deuren laat u de deuren zoveel mogelijk open staan.
- Zorg voor de noodzakelijke handhygiëne voor het personeel en de klanten door geschikte handgel of ontsmettingsmiddelen te voorzien om handen te ontsmetten. Stel die middelen ter beschikking aan de in- en uitgang en waar nodig in de vestiging (bv. pashokjes, ticketapparaat of betaalterminal).
- Richt de kassazone in zodat de afstand van 1,5 meter kan worden gevrijwaard tussen het personeel en de klanten, en tussen de wachtende klanten in de rij. Is dat niet mogelijk, voorzie dan andere veiligheidsmaatregelen, zoals wanden en schermen.
- Zorg voor een winkelsysteem waarbij enkel de koper het product dat hij of zij wil kopen aanraakt. Als dit niet mogelijk is, beperk dan zoveel mogelijk het aantal manipulaties van het product door zowel verkoper als koper.
- Stimuleer elektronisch betalen met bankkaart of contactloos, en vermijd cash zoveel mogelijk.
- Werk indien mogelijk met bestellingen en afhaaluren.
- Neem preventieve maatregelen in de pasruimte: beperk het aantal personen, respecteer 1,5 meter afstand bij de inrichting van de pashokjes en bij de organisatie van de wachtrij. Ontsmet het pashokje na elke pasbeurt. Voorzie handgel voor en na gebruik van de kleedkamer.
- Besteed aandacht aan de inrichting van uw parking, bv. met spreiding van het aantal parkeerplaatsen en plaatsen voor fietsen, zodat een veilige afstand gegarandeerd wordt.
- Verkoopacties op straat en uitstallingen, vlaggen of andere attributen buiten de handelszaken zijn verboden.
- Er moet voorrang gegeven worden aan mensen ouder dan 65 jaar, aan mensen die minder mobiel zijn en aan het verzorgend personeel.
Nog inspiratie nodig?
De FOD Economie heeft gids opgemaakt met heel wat praktische tips voor de heropening van winkels.
Gids voor de opening van de handel
Op de website van Unizo vind je specifieke richtlijnen per winkelbranche:
Babywinkels Boekenwinkels Elektrowinkels Modewinkels Winkels Health & Beauty Interieurwinkels Keukenwinkels Speelgoedwinkels Sportwinkels Bloemenwinkels
Communicatiemiddelen

De Federale Overheidsdienst Economie heeft een reeks communicatiemiddelen ontwikkeld waarmee je als handelaar je klanten kunt informeren in het verkooppunt en via je gebruikelijke communicatiekanalen, ook online. Er zijn ook hulpmiddelen beschikbaar om de ruimtes en het klantenverkeer in de winkels te helpen organiseren (pictogrammen, wegwijzers, enz.).
Alles is terug te vinden in één pdf-document.

Laat je klanten weten dat je klaar bent om weer te openen via alle communicatiekanalen die je ter beschikking hebt. Stel hen meteen ook gerust dat je er alles aan doet om een bezoekje aan jouw winkel zo veilig mogelijk te laten verlopen.
Maak ook buiten en binnen je winkel visueel duidelijk aan welke afspraken klanten zich dienen te houden. Om dit voor jou gemakkelijk te maken, heeft VLAIO de belangrijkste regels visueel samengevat in verschillende posters ‘Hier winkel je veilig’. Ze zijn beschikbaar in groen, grijs/zwart en roze, en je kan ze zelf naar wens aanpassen, onder meer met hoeveel personen maximaal in jouw zaak binnen mogen.
UNIZO ontwikkelde heel wat materiaal waarmee je in je handelszaak of winkel aan de slag kan. Zoals affiches met richtlijnen voor klanten, voor leveranciers en eigen personeel en ludieke vloerstickers om de social distancing in je zaak te garanderen. Je kan ze downloaden, printen of laten drukken door je drukkerij naar keuze.
Mag ik beschermingsmiddelen verkopen aan mijn klanten?
Handgels en plexiglas mogen vrij verkocht worden aan consumenten. Hier gelden geen beperkingen.
Voor mondmaskers moet je echter goed nakijken om welk type het gaat. Volgende beschermingsmiddelen mogen enkel verkocht worden door vergunde apotheken, en mag je dus niet zomaar aanbieden in je winkel!
- FFP2 maskers
- FFP3 maskers
- beschermschorten al dan niet doorlaatbaar
- beschermbrillen en maskers
- handschoenen (nitril) met lange mouwen van minstens 300 mm
- waterstofperoxide 12 %
- verneveltoestellen (nocosprays)