Persbericht: Operatie proper 2021-2022

Gepubliceerd op Maandag 26 september 2022
operatie proper; mooimakers; de posthoorn; de waterlelie

De Waterlelie en De Posthoorn ontvangen cheque voor deelname aan ‘Operatie Proper’

Scholen en jeugdverenigingen kunnen zich nog inschrijven

Wevelgem roept scholen en jeugdverenigingen op om deel te nemen aan Operatie Proper. Dat is een initiatief van Mooimakers dat via een beloningssysteem scholen en verenigingen warm maakt om zwerfvuil duurzaam aan te pakken. Vrije Basisschool De Waterlelie in Moorsele nam opnieuw deel aan Operatie Proper’. Basisschool De Posthoorn stapte vorig jaar in het project. Ze krijgen nu hun subsidie.

Wevelgem is aangesloten bij Mooimakers, het Vlaams initiatief tegen zwerfvuil en sluikstort van de Ovam, Fost Plus en de VVSG. Met Operatie Proper mobiliseert Mooimakers ook de jeugd via scholen en jeugdverenigingen. Ze moeten voldoen aan een aantal verplichte actiepunten. Dat hoeft geen drempel te vormen, want veel acties gebeuren al bij veel scholen en jeugdverenigingen. Ze kunnen uiteraard ook eigen initiatieven uitwerken. Per uitgevoerd actiepunt krijgen ze een financieel duwtje in de rug. Dat kan oplopen tot 975 euro per jaar. Ook voor jeugdverenigingen, die zich tot op heden nog niet engageerden, kan dit een mooie bonus zijn.

Ook de gemeente ontvangt een subsidie voor haar inspanningen om jongeren warm te maken. In haar streven naar een propere leefomgeving lanceert Wevelgem dan ook een oproep naar scholen en jeugdverenigingen om deel te nemen aan Operatie Proper. Dat kan nog tot eind oktober via www.mooimakers.be/partner/operatie-proper.

Cheques
Andere scholen en jeugdverenigingen kunnen het voorbeeld volgen van Vrije Basisschool De Waterlelie en de Vrije Basisschool De Posthoorn. De leerlingen en leerkrachten staken samen de handen uit de mouwen, zoals wekelijks de schoolomgeving opruimen en de nodige metingen uitvoeren. Leerlingen zijn ook verplicht om herbruikbare brood-, koekjes- en fruitdozen te gebruiken. De Waterlelie ontvangt 900 euro voor hun inspanningen en De Posthoorn 600 euro.

Een nette omgeving, Wevelgem zorgt ervoor!

www.wevelgem.be/mooimakers