Corona | Heropstart horeca

Horecazaken kunnen klanten ontvangen, mits naleving van het protocol, en minstens volgens de volgende voorwaarden:

  • de tafels worden zo geplaatst dat een afstand van minstens 1,5 meter tussen de klanten van de verschillende tafels wordt gegarandeerd, tenzij de tafels worden gescheiden door een plexiglazen wand of een gelijkwaardig alternatief met een minimale hoogte van 1,8 meter ;
  • een maximum van 10 personen per tafel is toegestaan;
  • enkel zitplaatsen aan tafel zijn toegestaan;
  • elke klant moet aan zijn eigen tafel blijven zitten;
  • het dragen van een mondmasker door elk personeelslid is verplicht (zowel in de zaak zelf, achter de toog als in de keuken)
  • er is geen enkele bediening aan de bar toegestaan;
  • horecazaken mogen geopend blijven vanaf hun gebruikelijke openingsuur tot één uur ‘s nachts. Deze beperkingen gelden niet voor take-away en maaltijdlevering;
  • De contactgegevens van één klant per tafel, die zich kunnen beperken tot een telefoonnummer of een e-mailadres, moeten worden geregistreerd bij aankomst en bewaard gedurende 14 dagen teneinde enig later contactonderzoek te faciliteren. Die contactgegevens mogen enkel worden gebruikt voor de doeleinden van de strijd tegen COVID-19, moeten worden vernietigd na 14 dagen en de klanten moeten uitdrukkelijk hun akkoord geven. Voor de klanten die dit weigeren wordt de toegang tot de inrichting bij aankomst geweigerd.

Bovendien is het individueel en collectief gebruik van waterpijpen verboden in voor het publiek toegankelijke plaatsen.

De FOD Economie pubiceerde de Gids voor een veilige heropstart van de horeca, waarin het protocol voor de sector wordt beschreven.

Zorg voor duidelijke richtlijnen voor je klanten

Naast de Gids voor een veilige heropstart van de horeca stet de FOD Economie ook een communicatiekit ter beschikking. Je kan deze affiches afprinten en zichtbaar uithangen in je zaak zodat je klanten weten waarmee ze rekening moeten houden. 

De communicatiekit kun je downloaden via onderstaande link.

Download de communicatiekit

Registratie van contactgegevens

De contactgegevens van één klant per tafel moeten worden geregistreerd bij aankomst in de horecazaak. Een klant die zich niet registreert wordt niet toegelaten tot de zaak. Om horecauitbaters te helpen met deze registratie wordt er door het gemeentebestuur een gratis tool aangeboden. Wie gebruik wil maken van deze tool kan zich gratis inschrijven via onderstaande link. 

Ik schrijf me in

Stap 1
Log in met eID of Itsme in het formulier.
Stap 2

Uw rijksregisternummer, naam en voornaam worden automatisch uitgelezen.

Vul de naam van uw zaak in samen met de adresgegevens van uw zaak en uw contactgegevens.
Stap 3

Controleer uw gegevens en klik op “Volgende”.
Stap 4

U ontvangt eerst een bevestigingsmail waarna u een tweede mail ontvangt met de QR-code in bijlage.

Stap 5
Druk deze QR-code af en plak het bijvoorbeeld aan elke tafel.
Uw klanten hebben nu toegang tot een formulier waarin de naam van uw zaak automatisch wordt ingevuld. De rest van de gegevens zullen uw klanten manueel moeten aanvullen.

Hoe werkt de registratie voor klanten?

Klanten kunnen bij aankomst in de zaak de QR-code scannen, waarna men terecht komt op een registratieformulier. 

Stap 1
Log in met eID of Itsme in het formulier.
Stap 2
Vul de nodige gegevens in en bevestig de registratie
Stap 3

De klant kan op de bevestigingspagina een pdf downloaden, of ontvangt deze per mail (indien het e-mailadres werd ingevuld). Deze pdf kan getoond worden aan de horecamedewerker als bewijs van registratie. 

Wat indien de gegevens worden opgevraagd door de contact-tracers?

Indien zou blijken dat er een klant is langsgeweest die positief is getest op COVID-19 zullen de contactgegevens worden opgevraagd door de contact-tracers. 

Indien je als uitbater enkel en alleen gebruik maakt van de online registratie volstaat het om de contact-tracers door te verwijzen naar het gemeentebestuur. De nodige gegevens worden vervolgens vanuit het gemeentebestuur doorgegeven aan de contact-tracers. Indien de gegevens niet worden opgevraagd worden deze na 14 dagen automatisch vernietigd.

Werk je met een eigen registratiesysteem op papier? Dan zul je zelf alle contactgegevens moeten bezorgen aan de contact-tracers. 

Aanvraag tijdelijke uitbreiding terras

Wil jij je terras uitbreiden (op privaat of openbaar domein)? Vul het formulier hieronder in. Samen met de stafmedewerker Lokale Economie wordt vervolgens gezocht naar een oplossing op maat van jouw zaak. 

Gegevens horecazaak
Gegevens aanvrager
Omschrijving terras
Gaat het om een uitbreiding op privaat of openbaar domein?
Beschik je reeds over bestaande terrasvergunning?
vb. telkens tijdens openingsuren, enkel in het weekend, slechts 1 dag per week,...
Gedetailleerde schets met aanduiding van de verschillende afmetingen en gewenste opstelling.
Slechts één bestand.
64 MB limiet.
Toegestane types: gif jpg png bmp eps tif pict psd txt rtf html odf pdf doc docx ppt pptx xls xlsx xml avi mov mp3 ogg wav bz2 dmg gz jar rar sit svg tar zip.
Opsomming van alle tafels, stoelen, parasols, bloempotten, winschermen, etc. Omschrijving van materiaal, kleur en afmetingen.
Voorziene opslag van terrasuitrusting na het sluitigsuur