Big Bang Wetenschapsbad heeft een aanbod voor scholen.
Hieronder kan je zien welke workshop geschikt is voor welke leeftijd.
Hoe boeken?
Wil je een moment vastleggen? Dat kan via mail. Klik op volgende knop: Ik wil boeken.
Vermeld duidelijk de datum en welke workshop(s) je wil volgen.
Vermeld ook van welke school je komt, hoeveel leerlingen er maximum zullen deelnemen en welke leeftijd ze hebben.
Hebben ze voorkennis? Laat het ook zeker weten.
Pas na bevestiging ben je zeker van je reservatie.
Facturatie verloopt achteraf via de boekhouding.
Extra info
Door de beperkte capaciteit van de lokalen is de capaciteit voor eenzelfde sessie beperkt. Indien een klas uit meer dan 20 leerlingen bestaat dan splitsen we de klasgroep op.
Let op! De gesplitste groepen krijgen soms een verschillende workshop naargelang het materiaal dat we nodig hebben. Als je dus een klas hebt van meer dan 20 leerlingen moet je twee workshops tegelijk boeken.
De prijs blijft gelijk: €4 per leerling van een school uit Wevelgem, €8 per leerling voor een school van buiten Wevelgem.
Leerkrachten volgen gratis mee maar worden verwacht mee te helpen met de lesgever.
Elke workshop duurt +-3 uur.
Wil je er een hele dag van maken en eventueel combineren met sport of een andere activiteit? Informeer naar de mogelijkheden via bigbang@wevelgem.be.
Openbaar vervoer
Big Bang is makkelijk te bereiken met het openbaar vervoer. Het treinstation is op 5 minuten wandelen. Het busstation is op 1 minuut wandelen.
Gratis openbaar vervoer met je klas? Alle info lees je hier.
Jou mening?
We weten graag jouw mening over de workshops. Zo kunnen wij enkel maar verbeteren of bijschaven.
Geef je mening via onze bevraging.
Wil je met je klas gewoon even de DOE-expo komen ontdekken?
Dan voorzien we geen docent maar kan je op eigen houtje komen met je klas. Hiervoor betaalt je €3 per leerling. De leerkracht mag gratis mee.
Met een betekenisvolle context op het niveau van de leerlingen bouwen en programmeren we een Lego WeDo Robot. Na de STEMgerichte workshop kunnen de kinderen de basisbegrippen van blokprogrammeren toepassen. Vooruit rijden, achteruit rijden, wiskunde (afstanden berekenen), tandwieloverbrenging, een sensor gebruiken om afstand te meten en nog veel meer.
‘In een melkwegstelsel hier ver vandaan leert een alien zijn zoon zijn ruimteschiprijbewijs halen. Een ongelukje is snel gebeurd, en een neerstortende meteoriet verwoest de pizzamobiel van Wevelgem. Hoe raken de pizza’s nu bij de klanten…’
In deze module worden leerlingen uitgedaagd hun onderzoeksvaardigheden toe te passen en moeten ze aantonen dat de beweging van een object door bepaalde krachten en de massa wordt beïnvloed. Wanneer twee objecten met elkaar botsen moeten ze, aan de hand van de wetten van Newton, een oplossing bedenken, ontwikkelen en optimaliseren. Tijdens de workshop ontwikkelen ze hun mondelinge communicatieve vaardigheden doordat ze met elkaar in gesprek gaan en hun oplossingen moeten presenteren en analyseren.
In deze module worden leerlingen uitgedaagd hun onderzoeksvaardigheden toe te passen en moeten ze aantonen dat de beweging van een object door bepaalde krachten en de massa wordt beïnvloed. Wanneer twee objecten met elkaar botsen moeten ze, aan de hand van de wetten van Newton, een oplossing bedenken, ontwikkelen en optimaliseren. Tijdens de workshop trainen ze hun mondelinge communicatieve vaardigheden doordat ze met elkaar in gesprek gaan en hun oplossingen moeten presenteren en analyseren.
In deze introductieworkshop maken we kennis met de LEGO SPIKE Prime robot. Eerst verkennen de leerlingen de “Scratch”-programmeertaal. Aan de hand van enkele doe-opdrachtjes ontdekken ze hoe ze programmeertaal kunnen gebruiken om met behulp van de verschillende sensoren en motoren hun robot aan te sturen.
In het 2de deel van de workshop bouwen de leerlingen een sprinkhaanrobot. Bij de eerste testen blijkt dat deze nog niet zo goed werkt. Uitdaging: verbouw de robotsprinkhaan zodat hij beter en sneller kan springen. Zorg er ook voor dat die kan starten zonder hem aan te raken. Test en pas aan zodat de sprinkhaan de racewedstrijd kan winnen.
Bij deze sessie heb je best wat voorkennis door een eerdere workshop te volgen.
Tijdens deze hands-on workshop verkennen we een leuke robot die ontwikkeld werd om kinderen STEAM activiteiten te laten uitproberen en hun zelfvertrouwen hierin te laten groeien. De leerlingen worden uitgedaagd om na een korte kennismaking zelf een LEGO SPIKE schroefmachine te ontwerpen en er een programma voor te bedenken en uit te testen. Met de Lasercutter snijden we onderdelen om een brug te bouwen en met een 3D-printer printen we een extra koppelstuk zodat we ook echte bouten kunnen vast- en losdraaien met onze schroefmachine.
In deze workshop gaan we iets dieper in op het programmeren van een robot. We bouwen een zeepdispenserrobot en zoeken uit hoe deze robot ons van handzeep kan voorzien zonder dat we deze hoeven aan te raken. We bekijken ook hoe we deze robot kunnen laten aangeven hoe lang we onze handen moeten te wassen.
Tijdens deze workshop maken we eigen handzeep waarbij de leerlingen hun eigen lievelingskleur en geur kunnen kiezen.
Bij deze sessie heb je best wat voorkennis door een eerdere workshop te volgen.
Hier bekijken we robots die geen armen of benen hebben maar wel op plaatsen kunnen komen waar mensen niet bij kunnen. Denk maar aan diepzeerobots die scheepswrakken onderzoeken, robots die vermisten terugvinden, robots die lekken opsporen. Thema’s die vaak het nieuws halen en deel uitmaken van ons huidige leven. In deze workshop wordt nog dieper ingegaan op het verzamelen van informatie door geprogrammeerde machines. De leerlingen ontwerpen zelf een Spike robot die door een buis kan rijden. Ook zoeken ze een gepaste sensor die het lek kan detecteren. STEM op het scherp van de snede voor de iets gevorderdere robotbouwer.
Onze huizen, fabrieken (en zwembaden) worden voorzien van lucht, water, gas, stoom, … door middel van transport door buizen. Een lek kan grote gevolgen hebben, maar het lek vinden is een heel ander probleem. Hoe kan je een robot zo programmeren dat hij de juiste informatie zoals “Waar is het lek?” opslaat en weergeeft in een grafiek?
Programmeren en computationeel denken is de toekomst. Een micro:bit is een laagdrempelige maar krachtige microcontroller waarmee je projecten van diverse moeilijkheidsgraden kan programmeren. De micro:bit bevat 25 LED’s en heel veel sensoren. Programmeren kan in Scratch of Javascript. Je kan er zelfs een eigen game mee maken.
In het Robotmak3rsLab wordt met een specifiek thema gewerkt zoals bijvoorbeeld het masterplan van Wevelgem. De huidige maquette van het masterplan dient als inspiratiebron om ‘de gemeente van de toekomst’ te maken. Leer slimme parkeerplaatsen of verkeerslichten programmeren, laat een slagboom aan de spoorweg werken, … Alles aan de hand van Lego. Bouw zo samen aan een smart city van de toekomst.
Deze workshop kan je meerdere keren boeken. Het thema wordt aangepast.
Het FabLab is een ruimte waar twee 3D-printers en een lasercutter ter beschikking staat. Hier worden workshops aangeboden zodat je kan leren werken met de machines en je eigen creaties kan ontwerpen.
Deze workshop kan je meerdere keren boeken. Het thema wordt aangepast.
